Proč se tolik lidí záměrně ničí ?

Fitness se stalo životním stylem desítek milionů lidí 21. století všech věkových kategorií, obzvláště pak mladých, jejichž hon za dokonalou postavou začíná právě v posilovně, kam přicházejí na vlastní pěst, zcela nepřipravení a bez předchozích zkušeností za vidinou lepšího sociálního statusu, většího sebevědomí a psychické pohody. Dlouho se nemusí nic dít a výsledky se mnohdy skutečně dostaví, ale dříve nebo později se organismus nevyhnutelně ozve a jak asi tušíte, rozhodně to nebude pozitivní a příjemná odezva.

Pojďme se podívat na nejčastější začátečnické chyby při cvičení a jejich možné následky:

NEPŘIPRAVENOST

Jestli doposud nebylo Vaše tělo zvyklé vykonávat nějakou namáhavou práci a Vy se na první trénink vrhnete bez nutných znalostí s očekáváním brzkého dosažení výsledků, můžete očekávat v lepším případě svalové křeče, horečky a celkovou slabost těla. V tom horším pak natažení svalů, chronickou bolest zad či zranění hned při prvním tréninku. To je jen malý výčet toho, co se může stát. Tato rizika se samozřejmě zvyšují úmerně s věkem.

CVIČENÍ BEZ ROZMYSLU

Pokud si myslíte, že k dosažení Vašich cílů stačí přijít do fitness centra a obcházet stroje, jste na omylu. Fitness je sport jako každý jiný. Na fotbale se také nejdříve musíte naučit správnou techniku kopů, taktiku, strečink, atd., jinak je finální výsledek, v tomto případě zápas, tragický. Ve fitness je to o to horší neboť se jedná o „zápas s Vaším tělem“ a v případě, že mu budete už od začátku jen škodit svým laickým přístupem, je otázka času, kdy Vás za to tělo potrestá. Pamatujte, že když člověku chybějí znalosti mechaniky cvičení a fungování těla, pak Vám cvičení může jedině ublížit.

NEZNALOST SVÉHO TĚLA

V případě, že důkladně neznáte své dispozice ke cvičení, své tělesné proporce, výkonnost, stavbu těla a nemáte kompletní znalosti z fyziologie, nikdy sami necvičte. Pokud použijeme stejný příklad s fotbalem, je to jako neznat jeho pravidla. A hrát „hru s vlastním tělem“ bez znalosti pravidel se opravdu nevyplácí. Ve fotbale dostanete gól, při cvičení jich dostanete několik. Ve fotbale Vás gól bude bolet psychicky, při cvičení bohužel i fyzicky.

RYCHLÉ OČEKÁVÁNÍ VÝSLEDKŮ

Dočetli jste se o speciálním programu, který Vám zaručí zhubnutí během několika týdnů ? Slyšeli jste od kamaráda o tom skvělém produktu díky kterému naberete 5kg čisté svalové hmoty za měsíc ? Doslechli jste se, že k dosažení kýžených výsledků Vám stačí dodržovat speciální jídelníček po dobu několika měsíců ? Ne a ne a ne. Toto všechno jsou bohužel jen marketingové triky výrobců. Jediná fungující metoda je správně prováděné pravidelné cvičení v kombinaci s vyváženým stravovacím plánem a suplementací. Je to spousta práce, peněz a času, ale stojí to za to. Nehrňte se proto na trénink po okraj namotivovaní s očekáváním nemožného, jenom si ublížíte.

ZDRAVOTNÍ STAV

Problém začátečníků také bývá časté podcenění jejich zdravotního stavu. Občas Vás bolí záda ? Máte problémy se spánkem ? Zadýcháte se i při chůzi ? Na tyto, na pohled banální problémy, mnoho lidí nebere zřetel a vesele jdou cvičit. Naopak se někdy mylně domnívají, že cvičení je těchto problémů zbaví. Nesprávné provádění pohybů či vůbec započnutí cvičení bez odborného dohledu při jakýchkoliv zdravotních potížích je velmi mírně řečeno kontraproduktivní. Nejčastěji se naši trenéři setkávají s problémy kyčlí, zadku, středu těla, páteře a hrudního koše.

 

21. století nám přináší především nové technologie, které mají za cíl lidem usnadňovat práci. Práci však usnadňují až tak dokonale, že se téměř nemusíme pohybovat. Lidstvo se v dnešní době hýbe nejméně ve své historii. Proč ? Protože jednoduše nemusí. Nezapomeňte, že začít cvičit je velmi snadné, ale začít cvičit správně a účinně vyžaduje rozsáhlé znalosti nebo odborný dohled pod vedením certifikovaného fitness trenéra.